Feilaktig kategorisering av produkter begrenser brukeropplevelsen på 88% av netthandelsnettstedene

Å finne produkter er nøkkelen til enhver netthandelsvirksomhet – tross alt må kundene kunne finne produktet før de kan kjøpe det.

Under våre omfattende brukertester av hjemmesider og kategorinavigasjon opplevde vi at mange forlot nettstedene, og brukeropplevelsen var langt fra optimal.

For eksempel hadde mange deltakere i testene problemer med å finne passende produkter som matchet grunnleggende kriterier, som for eksempel “et par treningsko” eller “en vårjakke“.

Likevel er det ikke en enkel oppgave å designe en brukervennlig hjemmeside og kategorinavigasjon.

Menyen gir brukerne ingen muligheter til å velge spesifikke egenskaper, og produktene kan ikke mikses på tvers av merke etc.

Overkategoriserte produkttyper

88% av nettstedene implementerer produkttyper med felles attributter som separate kategorier på feil måte. Både på desktop og mobil opplevde vi at flere nettsteder hadde overkategoriserte produkttyper.

Dette kan være svært skadelig, da det unødvendig begrenser brukerens mulighet til å blande og matche ulike kriterier for å få en eksakt liste over ønskede produkter. Videre gjør overkategorisering det svært vanskelig for brukerne å få en oversikt over alle produkter av en bestemt type.

Ikke overraskende førte dette til at mange brukere forlot nettstedene på grunn av forvirringen og begrensningene som oppstod på grunn av slike feilaktige kategoriseringer.

Sørg for at (“form” og “egenskaper”) er de samme på tvers av produkttypene.

For å løse dette problemet bør produkttyper implementeres som filtre (som brukes til å begrense produktlister innen kategorier) når de fleste produktattributtene (for eksempel “form” og “egenskaper”) er de samme på tvers av produkttypene.

God filtrering hos ikea. Brukerne kan velge både form og egenskaper for materialet.

Dette gir brukerne mer kontroll over produktlistene og gir dem en god oversikt over kategorier og underkategorier.

Hvis derimot de fleste attributtene til produkttypene ikke er felles, kan produkttypene implementeres som separate underkategorier (dvs. en del av produktkataloghierarkiet).

Det er imidlertid viktig å merke seg at flertallet av nettstedene har problemer med overkategorisering, heller enn underkategorisering, og bør derfor implementere produkttyper som filtre innen samme underkategori oftere.

Til tross for hvor skadelig det er for brukernes evne til å finne produkter, implementerer 88% av nettstedene ikke produktundertyper med felles attributter som filtre.

Kategoritaksonomien er kjernen i ethvert netthandelnettsted.

Et nettsted kan følge alle retningslinjer i de andre temaene innenfor undersøkelsesområdet for hjemmeside og kategorier, men hvis kategoritaksonomien er feil, vil brukerne ha problemer med å finne produkter på nettstedet.

Tross alt spiller det ingen rolle hvor mye tid du bruker på et vakkert design, produktbilder og optimalisering av landingsider – brukerens generelle netthandelsopplevelse vil lide hvis grunnleggende elementer som kategoritaksonomien ikke er på plass.

Konsekvensene av en dårlig kategoritaksonomi kan være enda mer ødeleggende enn umiddelbare forlatelser av nettstedet – det kan føre til permanent skade på merkevaren.”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *